Polacy coraz więcej kupują w internecie i coraz częściej korzystają z możliwości zwrócenia zakupów do e-sklepu. W ciągu jedenastu miesięcy tego roku liczba e-zwrotów realizowanych przez Pocztę Polską wzrosła o 92% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Możliwość łatwego odesłania towaru do sklepu internetowego stopniowo staje się standardem zakupowym.
W ramach programu Allegro SMART! możliwy jest bezpłatny zwrot zakupionego artykułu, na który klient z reguły ma 14 dni, licząc od momentu odebrania przesyłki. Przed odesłaniem towaru należy każdorazowo upewnić się czy sprzedający na Allegro.pl przewiduje taką czynność i w jakim terminie należy jej dokonać. Formularz zwrotów znajduje się w zakładce „kupione” na koncie klienta. Wystarczy go wypełnić, wybrać sposób dokonania zwrotu i udać się z wydrukowaną etykietą i paczką do jednej z ponad 4300 placówek pocztowych (nie dotyczy Agencji Pocztowych).
W ramach zwrotu towarów kupionych poza platformą Allegro.pl, Poczta Polska oferuje trzy rozwiązania, które e-sklep może zaproponować swoim klientom:
Warunki zwrotów zależne są od zapisów umowy sprzedawcy z Pocztą Polską. Do dyspozycji klienta chcącego odesłać towar przygotowany jest interaktywny formularz eZwrotów.
Informacje dotyczące e-zwrotów dostępne są na stronie www Poczty Polskiej w zakładce Paczki listy/Zwroty: http://www.poczta-polska.pl/paczki-i-listy/zwroty/ .
Informacje dotyczące e-zwrotów dla sprzedawców znajdują się na stronie www Poczty Polskiej w zakładce: Biznes/Wysyłka towarów/Zwroty: http://www.poczta-polska.pl/biznes/towary/zwroty/.
„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji, a oferta ofercie jednak nie równe. Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. O nich wspólnie przypominają Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakupy stacjonarne:
Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.
Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
Zakupy przez internet:
Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.
W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.
Bezpłatne porady: 28 listopada (czwartek)
Po więcej wskazówek zapraszamy w najbliższy czwartek o godz. 12.00. Dowiesz się więcej, nie tylko o swoich prawach, ale poznasz również najpopularniejsze sztuczki sprzedawców. Na Twoje pytania odpowiedzą eksperci ECK i UOKiK.
Nie musisz się rejestrować wystarczy, że klikniesz na link i podasz swoje imię
lub pseudonim: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/lunch-przed-black-friday/
UWAGA: Polecamy korzystanie z przeglądarek Chrome lub Internet Explorer.
Szukasz tanich lotów w internecie? Istnieją dwie możliwości dokonania zakupu – rezerwacja na stronie internetowej linii lotniczej lub przez pośrednika online. Według badań przeprowadzonych przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Austrii
i austriackie stowarzyszenie konsumentów VKI, bardziej opłacalne jest dokonywanie rezerwacji bezpośrednio na stronie przewoźnika. Za tym rozwiązaniem wiążą się również inne korzyści.
Jednoznaczne wyniki badania
Zamiast samodzielnie przeszukiwać strony linii lotniczych można wejść na jedną witrynę pośrednika i tam skorzystać z wyszukiwarki, która w określonym przez nas terminie sprawdzi kilkaset połączeń. Po wybraniu lotu, pośrednik w naszym imieniu dokonuje zakupu. Taka możliwość jest kusząca, gdyż często jesteśmy przez niego zapewniani, że dzięki niemu mamy dostęp do najlepszych cen.
Podczas badania skupiono się na różnych scenariuszach lotniczych: np. loty krótkodystansowe, wyjazdy weekendowe, czy długodystansowe podróże rodzinne. Porównano ceny rezerwowane na ten sam wyjazd za pomocą pośrednika i bezpośrednio u linii lotniczej.
Z badania wynika jednak, że:
Kto jest odpowiedzialny?
Niektórzy są skłonni zapłacić więcej, bo mają nadzieję na lepszą obsługę i pomoc w przypadku problemów (np. zmiany czasu lotu). Niestety nie zawsze mogą na nie liczyć. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) regularnie otrzymuje skargi od pasażerów, którzy napotykają trudności w skontaktowaniu się z działem obsługi klienta pośrednika internetowego. Jeżeli już im się to uda, wówczas otrzymują informacje, że portal jest wyłącznie pośrednikiem, nie może podejmować decyzji. Konsument musi samodzielnie udać się do linii lotniczych. Podobnie jest w przypadku odwołanego lotu, linia lotnicza odsyła pasażera do pośrednika, bo to on otrzymuje zwrot kosztów biletu na kartę, z której zapłacił za nasz bilet. W obliczu podobnych sytuacji, konsument ma problem z ustaleniem, z jakim problemem ma się do kogo zwrócić.
Porównanie cen
Przed dokonaniem rezerwacji warto porównać cenę u pośrednika z ceną oferowaną przez linię lotniczą. Z prawnego punktu widzenia cena wyświetlona na początku powinna zawierać wszystkie opłaty obowiązkowe. W zależności od wybranych usług opcjonalnych (np. bagaż rejestrowany, ubezpieczenie, ...) całkowite ceny rezerwacji mogą się różnić.
UWAGA: przy wybieraniu dodatkowych usług przedsiębiorca nie może stosować rozwiązania opt out tzn. nie możemy być zmuszeni do odkliknięcia danej opcji, aby z niej nie skorzystać.
Aby potwierdzić rezerwację, należy kliknąć przycisk, który zawiera zobowiązanie do zapłaty (np. „Zapłać”, „Kup bilet” lub podobne). Musisz uiścić jedynie cenę pojawiającą się na tym etapie. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przed potwierdzeniem rezerwacji zrób zrzut ekranu, pokazujący datę i godzinę rezerwacji.
Cena ostateczna
Pośrednik, ani linia lotnicza nie mają prawa żądać wyższej ceny niż ta, która została przedstawiona pasażerowi jako ostateczna, nawet jeżeli płatność realizowana jest za pomocą przelewu bankowego.
Badanie przeprowadzono przez CEC Austria i VKI jest dostępne w języku niemieckim na stronie internetowej -> link?
https://europakonsument.at/de/page/preisvergleich-bei-flugbuchungen
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje pytania i skargi na nieuczciwe praktyki np. zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych, czy sklepów internetowych drogą telefoniczną (22 55 60 118), poprzez e-mail ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy 1
Niniejsze działanie otrzymało dofinansowanie z Programu Ochrony Konsumentów Unii Europejskiej na lata 2014-2020.Treść informacji prasowej przedstawia poglądy autora i stanowi jego wyłączną odpowiedzialność; w żaden sposób nie odzwierciedla poglądów Komisji Europejskiej i/lub Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ani innego organu Unii Europejskiej. Komisja Europejska i/lub Agencja Wykonawcza nie przyjmują odpowiedzialności za żadne wykorzystanie zawartych informacji
Ballerup, Dania/Poznań, Polska – 02.08.2019. Alians strategiczny pomiędzy Nets, liderem rynku usług płatniczych w krajach nordyckich i regionie DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) a serwisem Przelewy24, wiodącym dostawcą usług płatniczych w Polsce stał się faktem. Zarówno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta jak i Komisja Nadzoru Finansowego wydały zgody na jego zawarcie. Nowa polska grupa pod nazwą „P24 DotCard” zawiera w sobie serwisy: Przelewy24, Dotpay oraz eCard. Dwa ostatnie zostały nabyte przez Nets na początku bieżącego roku. P24 DotCard jest dzięki temu połączeniu jednym z największych dostawców usług płatniczych w Polsce. Większościowym, 51% udziałowcem w P24 DotCard jest Nets. Wszystkie serwisy zachowają swoje marki własne.
Bo Nilsson, Prezes Zarządu Nets Group, komentuje: „Wraz z uformowaniem nowej grupy spółek, rozwijamy i wzmacniamy naszą pozycję w Europie, a w szczególności w rejonie Polski. Połączenie sił i intensyfikacja współpracy pomiędzy markami Dotpay, eCard i Przelewy24 przyniesie im korzyści w postaci zwiększonej skali działania i lepszych możliwości szybkiego docierania do ciągle rozwijającego się rynku e-commerce. Z optymizmem myślę o rozwoju naszego biznesu oraz o umacnianiu naszej obecności w Polsce.”
Piotr Kurczewski, Prezes Zarządu PayPro S.A. właściciela serwisu Przelewy24, dodaje:
”Dzięki wspólnej ofercie będziemy w stanie wzmocnić portfolio usług, a jako część grupy Nets, we współpracy ze wszystkimi jej członkami, dostaniemy możliwość
usprawnienia prac nad innowacyjnym podejściem do rynku, na którym działamy.”
Piotr Kurczewski zachowa swoją dotychczasową funkcję Prezesa Zarządu w Przelewy24. Jest też akcjonariuszem z mniejszościowym (49%) pakietem udziałów w spółce P24 DotCard oraz członkiem Rady Nadzorczej, raportującym bezpośrednio do Prezesa Rady Nadzorczej Roberta Hoffmanna, Prezesa Zarządu spółki Concardis (również w grupie Nets) oraz Head of Merchant Services w Nets Group.
„Nowy układ to świetna wiadomość dla naszych polskich klientów. P24 DotCard pozostaje polskim graczem lecz teraz będziemy grać na silniejszej pozycji, czerpiąc korzyści z wiedzy i doświadczenia spółki Nets – wiodącego pan europejskiego dostawcy usług płatniczych”, mówi Andrzej Budzik, Prezes Zarządu spółki P24 DotCard oraz spółek Dotpay oraz eCard. Andrzej Budzik raportuje bezpośrednio do Roberta Hoffmanna.
W grupie P24 DotCard w biurach w Poznaniu, Warszawie i Krakowie zatrudnionych jest ponad 200 osób.
Nets
W Nets postrzegamy łatwiejsze rozwiązania płatnicze jako fundament dla wzrostu i rozwoju – zarówno w biznesie jak i w życiu społecznym. Grupa Nets zatrudnia 3,500 ludzi i pomaga setkom instytucji finansowych, a także setkom tysięcy mniejszych biznesów w Europie tworzyć lepsze jutro dla ich klientów poprzez dostarczanie stabilnych i bezpiecznych rozwiązań. Pracujemy by ‘jutro’ było łatwiejsze od ‘dziś’.
Przelewy24
Przelewy24 to wiodący polski dostawca usług płatniczych dla branży e-commerce, oferujący partnerom kompleksowe, omni-channelowe rozwiązania płatnicze, dopasowane do najbardziej wymagających procesów biznesowych. Jako instytucja płatnicza, Przelewy24 zatrudniają ponad 120 osób, obsługując ponad 85,000 partnerów. Biuro spółki znajduje się w Poznaniu.
Dotpay/eCard
Dotpay oraz eCard są polskimi instytucjami płatniczymi, które razem dostarczają kompleksowe usługi płatnicze łącząc swoje umiejętności: dostawcy usług płatniczych oraz acquirera kartowego, oferując partnerom kompleksowe, omni-channelowe rozwiązania płatnicze, dopasowane do najbardziej wymagających procesów biznesowych. 15 lat doświadczenia i ponad 80 pracowników w biurach w Warszawie i Krakowie pozwala nam dostarczać profesjonalne usługi do ponad 30,000 partnerów we wszystkich segmentach rynku.
mPay uzyskał od Narodowego Banku Polskiego (NBP) zezwolenie na prowadzenie niekartowego schematu płatniczego. Pozwoli to spółce na znaczące rozszerzenie działalności w nowych obszarach, np. jako forma płatności na dynamicznie rosnącym rynku e-commerce.
Jednym z najważniejszych obszarów, które mPay może rozwijać dzięki zezwoleniu NBP jest szeroko rozumiany handel elektroniczny. Oferowane przez spółkę płatności mobilne mają teraz otwartą drogę do kilkudziesięciu tysiący polskich sklepów internetowych. Przedpłacone portmonetki mPay będą mogły pojawić się obok innych kanałów płatności w e-commerce, np. kart płatniczych i pay-by-linków.
Ubiegając się o zezwolenie spółka musiała m.in. wykazać, że posiada odpowiednie procedury ciągłości działania, a jej systemy infrastrukturalne są odpowiednio chronione. Poza statusem niekartowego schematu płatniczego mPay posiada też zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze Krajowej Instytucji Płatniczej.
– Uzyskanie zezwolenia NBP pozwala na wielokierunkowy rozwój na rynku e-commerce, który nadal dynamicznie rośnie – mówi Krzysztof Hejduk, prezes zarządu mPay S.A. – Mamy już kilka przemyślanych koncepcji jak zagospodarować ten potencjał i wykorzystać możliwości wynikające ze znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych oraz dyrektywy PSD II – dodaje Krzysztof Hejduk.
Obecny na rynku od ponad 15 lat mPay stale powiększa ekosystem usług, w skład którego wchodzą m.in. rozwiązania finansowe, płatności życia codziennego, doładowania i kontent cyfrowy. W ubiegłym roku firma w pełni zmodernizowała system informatyczny, co podniosło uniwersalność aplikacji. Zwiększyło to też znacznie jej elastyczność w zakresie dodawania kolejnych usług i funkcji. Spółka ogłosiła, że od lipca br. – jako jedyna aplikacja do płatności mobilnych w Polsce – będzie oferować ok. 2 tys. kodów do gier i serwisów streamingowych oraz kluczy aktywacyjnych do systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowego.
Schemat płatniczy to zbiór zasad definiujących, w jaki sposób przeprowadzane są transakcje wykonywane za pomocą instrumentów płatniczych, w tym aplikacji mobilnych i portfeli elektronicznych. Zasady te odnoszą się do wydawania instrumentów płatniczych, przetwarzania transakcji oraz świadczenia usługi. acquiringu, w tym zawierania umów z akceptantami o przyjmowanie zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych.
***
mPay zadebiutował na rynku w 2003 r. i jest najdłużej działającym w Polsce systemem płatności przez telefon komórkowy. Aplikacja mPay umożliwia m.in. kupowanie biletów komunikacji miejskiej, regulowanie należności za parkowanie czy zasilanie telefonicznych kont prepaid za pomocą smartfonu lub tabletu.
Od roku 2007 mPay SA jest koncesjonowanym agentem rozliczeniowym, uprawnionym do procesowania transakcji realizowanych za pomocą urządzeń mobilnych. Firma posiada też zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze Krajowej Instytucji Płatniczej. Inwestorem strategicznym mPay S.A. od 2013 r. jest Grupa "LEW" S.A.
Więcej informacji: www.mpay.pl
© eBiznesOnline. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu.