Mija pół roku od wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, której przepisy obowiązują od 25 grudnia ubiegłego roku. Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych sprawdziła, jakie zmiany przyniosły nowe przepisy oraz które kwestie wymagają dopracowania.                                       

 

 

Zadowoleni kupujący i dyskusyjne odszkodowanie, czyli e-commerce pół roku po zmianie przepisów?

 

Według badania przeprowadzonego w marcu bieżącego roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej, trzy czwarte kupujących w sieci chwali sobie nowe prawo konsumenckie. Zadowolenie klientów zauważają również sprzedawcy internetowi.

Lepsza znajomość prawa, wyższa sprzedaż

Ujednolicenie przepisów oraz uregulowanie niektórych kwestii prawnych zwiększyło komfort kupujących w sieci. Ponadto obowiązek zamieszczenia dokładnych informacji przyczynił się do lepszego zrozumienia procesu zakupowego.

„Z naszych obserwacji wynika, że świadomość bezpieczeństwa zakupów pozytywnie wpłynęła na decyzje zakupowe klientów. Konsumenci wiedząc, że mają większe prawa chętniej dokonują zakupów online” – komentuje Jarosław Gilewicz, Kierownik Działu Marketingu, Cyfrowe.pl

Część e-sklepów nadal na bakier z prawem

 

Przedsiębiorcy musieli włożyć sporo wysiłku, aby dostosować swoje sklepy do nowych wymogów prawnych. Moment wejścia w życie nowych przepisów zbiegł się z okresem przedświątecznym. Zmiany trzeba było wprowadzić w intensywnym okresie sprzedażowym. Większość sklepów internetowych dostosowała się do tego terminu. Niestety są również sprzedawcy, którzy zbagatelizowali nowe regulacje.

„Pomimo licznych kampanii informacyjnych, które poprzedzały wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, nie wszystkie sklepy internetowe wdrożyły przepisy prawne. Przedsiębiorcy jak najszybciej powinni nadrobić zaległości. Niedostosowanie się do nowych wymogów może skutkować nie tylko karami finansowymi, ale również utratą zaufania wśród kupujących online. Jest to aspekt, który bezpośrednio wpływa na częstotliwość wizyt i wysokość transakcji w sklepie internetowym” – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Pomimo dużych nakładów pracy, jakie niesie ze sobą właściwa implementacja nowych przepisów, przedsiębiorcy przekonują, że warto.

„Nowe przepisy są pewnym obciążeniem dla przedsiębiorców. Spowodowały bowiem niemałe koszty związane z ich wdrożeniem, a także, w bieżącym funkcjonowaniu serwisu, generują większe nakłady pracy i dodatkowe koszty obsługi księgowej. Nowe rozwiązania są dla konsumentów wielkim udogodnieniem i zachęcają do zakupów w sieci. Przestrzeganie nowych przepisów pozwala zaś solidnym firmom wyróżnić się na tle konkurencji. Podsumowując, wprowadzone zmiany oceniam pozytywnie” – dodaje Katarzyna Bieber, założycielka serwisu Mydwoje.pl

 

 

 

 

Odszkodowanie od kupujących online najbardziej dyskusyjne

 

Nowa ustawa umożliwiła przedsiębiorcom możliwość ubiegania się o odszkodowanie od

kupujących za zmniejszenie wartości rzeczy wskutek niewłaściwego sprawdzania. Ustawodawca nie określił jednak wytycznych, jak w praktyce wyliczyć wysokość odszkodowania. Nie ma również orzeczeń sądowych, na które można się w tej kwestii powołać.

Sprzedawcy internetowi muszą więc samodzielnie stworzyć zasady, na podstawie których będą ustalać, dokumentować i dochodzić odszkodowania od kupujących. Przy tworzeniu zasad postępowania e-sprzedawcy powinni jednak uważać, aby nie ograniczyć praw konsumentów.

 

Ukłon w stronę sprzedaży transgranicznej, ale koszty wysłania towaru nadal zaporowe

Ujednolicenie przepisów prawnych w całej Europie pozytywnie wpłynęło na możliwość prowadzenia sprzedaży transgranicznej. Kupujący mają świadomość, że w poszczególnych krajach UE obowiązują takie same zasady. Z kolei sprzedawcom internetowym dużo łatwiej jest otworzyć sklep na innym rynku. Jednak pomimo ułatwień prawnych, przedsiębiorcy wciąż borykają się z czynnikami, które utrudniają prowadzenie sprzedaży na innych rynkach. Jednym z nich są wysokie koszty dostawy.

„Oprócz regulacji prawnych dotyczących procesu zakupowego konieczne są również działania normalizujące wygórowane obecnie koszty dostaw z Polski do innych krajów Unii Europejskiej. Podobnie jak ustawa dotycząca obniżenia kosztów roamingu sprawiła, że użytkownicy telefonów komórkowych przestali postrzegać granice jako przeszkodę, tak obniżone koszty dostaw sprawią, że zakupy transgraniczne będą naturalne i staną się czynnikiem zbliżającym i integrującym” – dodaje Mirosław Chudecki, Dyrektor Zarządzający, Superkoszyk.pl

 

Wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta bez wątpienia było największą zmianą prawną dla polskiego e-commerce. Sprzedawcy internetowi mieli nie lada wyzwanie, aby dostosować swoje sklepy do nowego prawa. Jednolite przepisy prawne w krajach Unii Europejskiej dają e-sprzedawcom ogromne możliwości. Wielu przedsiębiorców musi się jeszcze nauczyć, w jaki sposób przekuć pracę włożoną w dostosowanie sklepu w sukces zarówno na rodzimym rynku, jak i za granicą.

 

 

O firmie Trusted Shops

Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 19 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą takie znane firmy jak EuroFlorist, Neo24.pl, Cyfrowe.pl, Sklep.wsip.pl, Limango.pl, Patandrub.pl, Organic24.pl i wiele innych. Dzięki połączeniu audytu eksperckiego, gwarancji Trusted Shops oraz systemu opinii, Trusted Shops oferuje kompleksowy pakiet usług budujących poczucie bezpieczeństwa wśród konsumentów.


internet business

© eBiznesOnline. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu.